قوموں کی تعمیر و ترقی اور پیش رفت اسلامی نقطہ نظر سے : ڈاکٹر ریحان اختر

0

ڈاکٹر ریحان اختر
قومی یا انسانی تعمیر و ترقی کی تبدیلی کی نوعیت مادی حالات میں تبدیلیوں سے نشان زد ہوتی ہے، جو خواہشات اور ان کو پورا کرنے کی صلاحیت کو متاثر کرتی ہے۔ یہ عمل جسمانی، نفسیاتی، حیاتیاتی اور ثقافتی عوامل کے ساتھ ساتھ انفرادی اور معاشرتی صلاحیتوں کے پیچیدہ تعامل میں بھی شامل ہے۔ عام معنوں میں ترقی سے مراد کسی بھی معاشرے کے باشندوں کے معیار زندگی کی بہتری ہے، جو براہ راست ہر ایک کے معیار زندگی اور آرام کو بہتر بناتا ہے۔ راحت الوجود یعنی انسان کا ذہنی اور جسمانی سکون وہ اہم عنصر ہے جو معاشرے کی انفرادی اکائیوں یعنی اس کے ارکان کو فعال طور پر متحرک کر سکتا ہے اور نہ صرف اس کی نشوونما کو تیز کرتا ہے بلکہ آپ اسے برقرار بھی رکھ سکتے ہیں۔ اس کا تسلسل یعنی جب تک معاشرے میں وجود کی آسودگی، عزت نفس، حیثیت یا مذہب کی بنیاد پر غیر امتیازی سلوک اور فرد کی عزت و آبرو کا احساس اور تحفظ یقینی نا بنایا جائے گا، تب تک اس کی ترقی کے امکانات تاریک رہیں گے۔ قوم کی تعمیرو ترقی معاشرتی ترقی کے اہم پہلو ہیں، جو قوموں کے تانے بانے اور ان کے شہریوں کی زندگیوں کو تشکیل دیتے ہیں۔ اسلامی عالمی نظریہ میں ان کوششوں کی جڑیں ان اصولوں میں پیوست ہیں جو انصاف، ہمدردی اور انسانیت کی بہتری کو فروغ دیتے ہیں۔ اسلام قومی تعمیر کے لیے ایک جامع فریم ورک فراہم کرتا ہے۔
عدل و انصاف: قومی تعمیر سے متعلق دیگر مذاہب اور خصوصاً اسلام کے مرکزی اصولوں میں سے ایک انصاف (عدل) ہے۔ قرآن معاشرے میں عدل و انصاف کے قیام کی اہمیت پر زور دیتا ہے، اور بیان کرتا ہے’’ کہ اے ایمان والو! اللہ تعالیٰ کے لئے پوری پابندی کرنے والے انصاف کے ساتھ شہادت ادا کرنے والے رہو اور کسی خاص قوم کی عداوت تمہارے لئے اس کا باعث نہ ہوجائے کہ تم عدل نہ کرو، عدل کیا کرو۔ (ہر ایک کے ساتھ) کہ وہ تقویٰ سے زیادہ قریب ہے‘‘ (المائدہ : 8) یعنی انصاف قائم کرنا اور اس پر قائم رہنا حکومت اور عدالت ہی کا فریضہ نہیں، بلکہ ہر انسان اس کا مکلف و مخاطب ہے کہ وہ خود بھی انصاف پر قائم رہے اور دوسروں کو بھی انصاف پر قائم رکھنے کی کوشش کرے۔ مشاورتی نظام : اسلام کا مشاورتی تصور حکمرانی اور فیصلہ سازی کے عمل میں بہت اہمیت رکھتا ہے۔ معاشرے کی اجتماعی حکمت پر یقین کی جڑیں، شوری و متعلقین کے درمیان مشاورت اور اتفاق رائے حاصل کرنے کی اہمیت پر زور دیتی ہے۔ یہ اصول اس بات کو یقینی بناتا ہے کہ فیصلے معاشرے کے تمام طبقات کے نقطہ نظر اور خدشات کو مدنظر رکھتے ہوئے جامع طور پر کیے جائیں۔ مکالمے اور شرکت کے کلچر کو فروغ دے کر، شوری شفافیت، جوابدہی، اور بالآخر، حکمرانی کی قانونی حیثیت کو فروغ دیتی ہے۔ شوریٰ کو اپنانے سے اسلامی اقوام قائدین اور شہریوں کے درمیان مضبوط رشتے استوار کر سکتی ہیں، جس کے نتیجے میں زیادہ ذمہ دار اور موثر حکمرانی کا ڈھانچہ تشکیل پاتا ہے اور قوم ترقی کی منازل بآسانی طے کر سکتی ہے۔
تعلیم و تعلم : دنیا کی کوئی بھی قوم اور مذہب تعلیم کی اہمیت سے منکر نہیں ہو سکتا ہے اور اسلام میں تو تعلیم کو معاشرتی ترقی اور انفرادی ترقی کا ایک بنیادی ستون سمجھا جاتا ہے، جو اس اصول کو مجسم کرتا ہے کہ علم روشن خیالی اور ترقی کی کلید ہے۔ تعلیم پر زور قرآن کی سب سی پہلے نازل ہونے والی آیات اور نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم کی تعلیمات سے حاصل ہوتا ہے، جس میں علم حاصل کرنے کو ہر مسلمان پر فرض قرار دیاہے، چاہے وہ صنف یا سماجی حیثیت سے بالاتر ہو۔یہ فریضہ اسلامی عقیدے کے لازمی اجزاء کے طور پر فکری تجسس اور زندگی بھر سیکھنے کی اہمیت کو واضح کرتا ہے۔ اسلامی معاشروں میں تعلیم میں نہ صرف علمی ہدایات شامل ہیںبلکہ اخلاقی اور روحانی رہنمائی بھی شامل ہے، جس کا مقصد ایسے بہترین افراد کی تربیت کرنا ہے جو ہمدردی، دیانتداری اور انسانیت کی خدمت کی اقدار کو مجسم کرتے ہیں۔ تعلیم اور انسانی سرمائے کی ترقی کو ترجیح دے کر اسلامی اقوام اپنے شہریوں کو اپنے معاشروں کی سماجی و اقتصادی ترقی اور پیش رفت میں بامعنی کردار ادا کرنے کے لیے ضروری مہارتوں، علم اور تنقیدی سوچ کی صلاحیتوں سے بااختیار بنانے کی کوشش کرتی ہیں۔ مزید برآں، تعلیم سماجی نقل و حرکت کو فروغ دینے، غربت کو کم کرنے اور صنفی مساوات کو فروغ دینے میں ایک اہم کردار ادا کرتی ہے، کیونکہ یہ روزگار کے مواقع اور معاشی بااختیار بنانے کے دروازے کھولتی ہے۔ اس لیے تعلیم میں سرمایہ کاری نہ صرف ایک اخلاقی ضرورت ہے بلکہ خوشحال اور لچکدار اسلامی قوموں کی تعمیر کیلئے ایک منصوبہ ساز ضرورت بھی ہے جو روشن خیال ذہنوں اور بااختیار شہریوں کی بنیاد پر پروان چڑھتی ہیں۔ آج جب ہم غور کرتے ہیں تو پتہ چلتا ہے کہ جس قوم اور سماج میں تعلیم کا رجحان ہے اور وہ تعلیم کو ہر چیز سے بڑھ کر اہمیت کی نگاہ سے دیکھتی ہے وہ قوم ترقی میں دن بدن مثال قائم کر رہی ہیں اس کی مثال ہمارے سامنے یورپین ممالک اور ایشیا میں جاپان و چین کی شکل میں ہے آج جب بھی کوئی تعلیم کی بات کرتا ہے تو مثال میں ان مذکورہ ممالک کو پیش کرتا ہے اس لیے کسی بھی قوم کی ترقی کی ضامن تعلیم کو ہی بنانا پڑتا ہے اور جو قوم تعلیم میں پیچھے ہیں ان کی ترقی کا حال سب کچھ ہمارے سامنے ہیں۔
اخلاقیات : اخلاقی طرز عمل اور دیانت داری اسلامی تعلیمات کی بنیاد ہے، جو افراد اور معاشروں کو حسن سلوک اور اخلاقی فضیلت کی طرف رہنمائی کرتی ہے۔اسلام میں، دیانت، امانت داری، اور انصاف صرف مستحسن خوبیاں ہی نہیں ہیں بلکہ ایسے واجب اصول ہیں جو زندگی کے تمام پہلوئوں بشمول ذاتی طرز عمل، کاروباری لین دین اور حکمرانی پر حکومت کرتے ہیں۔ نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم نے اخلاقی اخلاق کے اعلیٰ ترین معیارات کی مثال دی، ’’الامین‘‘کا لقب حاصل کیا۔ اسلامی اخلاقیات اپنے وعدوں کو پورا کرنے، وعدوں کا احترام کرنے اور دوسروں کے ساتھ حسن سلوک اور احترام کے ساتھ پیش آنے کی اہمیت پر زور دیتی ہیں۔ تمام تعاملات میں سالمیت کو برقرار رکھنا اعتماد کو فروغ دیتا ہے، سماجی بندھنوں کو مضبوط کرتا ہے، اور کمیونٹیز کے اندر ہم آہنگی کو فروغ دیتا ہے۔ مزید برآں، اخلاقی طرز عمل انفرادی اعمال سے آگے بڑھ کر ادارہ جاتی طرز عمل اور گورننس کا احاطہ کرتا ہے، جہاں شفافیت، جوابدہی اور انصاف سب سے اہم ہے۔ اخلاقی اصولوں کی پاسداری کرتے ہوئے، اسلامی معاشرے ایسے ماحول پیدا کرنے کی کوشش کرتے ہیں جس میں دیانتداری، انصاف اور ہمدردی کی خصوصیت ہو، جو اسلام کی تعلیمات میں قائم لازوال اقدار کی عکاسی کرتی ہے اور جو قوم اخلاق کا دامن مضبوطی سے تھامے ہوئے ہوتی ہیں وہ ترقی کی اونچائی پر پہنچ جاتی ہیں آج کا یورپ ، جاپان ہمارے سامنے ہے۔
ہم آہنگی: اسلام میں اجتماعی ہم آہنگی، نسل اور سماجی حیثیت کے فرق سے بالاتر ہو کر لوگوں کے درمیان اتحاد اور یکجہتی پر زور دیتی ہے۔ نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم نے مسلم کمیونٹی کے اندر بھائی چارے اور بھائی چارے کے مضبوط رشتوں کو برقرار رکھنے کی اہمیت پر زور دیا۔ اتحاد کا یہ احساس ہمدردی، تعاون اور باہمی تعاون کو فروغ دیتا ہے، ہم آہنگ معاشروں کی تشکیل کرتا ہے جہاں ہر رکن کی قدر اور احترام کیا جاتا ہے۔ معاشرتی ہم آہنگی کے ذریعے اسلامی معاشرے لچک کو مضبوط کرتے ہیں، سماجی ہم آہنگی کو فروغ دیتے ہیں، اور انسانیت کی بہتری کے لیے مشترکہ مقاصد کے لیے مل کر کام کرتے ہیں۔
وسائل کا تحفظ: اسلام انسانوں کی ذمہ داری پر زور دیتا ہے وہ کہ زمین کے محافظ ہیں اور اس بات پر بھی زور دیا جاتا ہے کہ وہ وسائل کا تحفظ کریں، فضلہ کو کم سے کم کریں اور آنے والی نسلوں کے لیے ماحولیات کی حفاظت کریں۔ یہ فرض حضرت محمد صلی اللہ علیہ وسلم کی تعلیمات سے مطابقت رکھتا ہے، جنہوں نے فطرت کے تحفظ اور زیادتی سے بچنے کی اہمیت پر زور دیا۔ ماحولیاتی ذمہ داری پر عمل کرتے ہوئے، اسلامی معاشرے ماحولیاتی توازن کو برقرار رکھنے اور کرہ ارض کی پائیداری کو یقینی بنانے کی کوشش کرتے ہیں۔
امن کو فروغ دینا : اسلام معاشروں کے اندر اور اس سے باہر امن، رواداری اور انصاف کے فروغ کی وکالت کرتا ہے۔ قرآن اور احادیث تنازعات کو پرامن طریقے سے حل کرنے، دوسروں کے ساتھ انصاف اور ہمدردی کے ساتھ پیش آنے اور تمام افراد کے حقوق کو برقرار رکھنے کی اہمیت پر زور دیتے ہیں۔ حضرت محمد صلی اللہ علیہ وسلم مفاہمت اور سفارت کاری کے حامی تھے، دوسری برادریوں کے ساتھ پرامن تعلقات استوار کرنے کے خواہاں تھے۔ اسلامی تعلیمات انصاف، مساوات اور انسانی حقوق کے اصولوں پر زور دیتی ہیں، جو مسلمانوں کو ظلم اور ناانصافی کے خلاف اٹھ کھڑے ہونے کی ترغیب دیتی ہیں۔ امن اور انصاف کو فروغ دے کر، اسلامی معاشرے ایسے ماحول پیدا کرنے کی کوشش کرتے ہیں جہاں افراد اسلام کی تعلیمات کے مطابق تشدد اور امتیاز سے پاک ہم آہنگی کے ساتھ رہ سکیں۔
الغرض ،اسلام میں قومی ترقی سے متعلق بیان کردہ اصول اقوم کی تعمیر کے لیے ایک جامع فریم ورک فراہم کرتے ہیں جس میں انصاف، مشاورت، سماجی بہبود، تعلیم، اخلاقی طرز عمل، برادری کی ہم آہنگی، ماحولیاتی ذمہ داری، اور امن کو فروغ دینا شامل ہے۔ ان اصولوں پر عمل پیرا ہو کر، معاشرے ہمدردی، انصاف اور یکجہتی کی اقدار کو برقرار رکھنے والی لچکدار،جامع اور خوشحال قوموں کی تعمیر کی کوشش کر سکتے ہیں۔ عقیدہ پر مبنی رہنمائی میں جڑی مشترکہ کوششوں کے ذریعے، اسلامی اقوام پائیدار ترقی کے حصول، برادریوں میں ہم آہنگی کو فروغ دینے اور عالمی امن اور خوشحالی میں اپنا حصہ ڈالنے کے لیے کام کر سکتی ہیں۔
[email protected]

سوشل میڈیا پر ہمارے ساتھ جڑنے کے لیے یہاں کلک کریں۔ Click 👉 https://bit.ly/followRRS